Del 1: Variabler

Det mest grunnleggende konseptet i programmering er bruk av variabler. Når du lager et program, vil du ofte trenge å lagre informasjon (som navn, poengsum, eller antall forsøk). For å gjøre dette bruker vi variabler. I denne seksjonen ser vi på hva en variabel er og hvordan de brukes i JavaScript.

Konseptene om datatyper og variabler er de samme i alle programmeringsspråk, uansett om du bruker Python, Java, C++, Swift eller andre språk.

Python
Java
C++
Swift

Bare syntaxen er forskjellig! Altså hvordan man skriver ting. Så ved å lære et språk vil du enklere lære andre også!

Gå inn i main.js-filen din og endre koden slik at det står:

let melding = "Hello World!"; // Lager en variabel
console.log(melding);

I konsollen skal du nå få samme melding som når du skrev console.log("Hello World!") i Setup-seksjonen, men denne gangen kommer teksten fra en variabel!.

For å lage en variabel skriver du kodeordet let og deretter variabelnavnet. Deretter tildeler du en verdi til variabelen med tildelingsoperatoren =.

Du kan endre verdien til en variabel senere i programmet ved å gi den en ny verdi. Dette kalles å re-assigne verdien.

let melding = "Hello World!";
console.log(melding);

melding = "Fint vær i dag!";
console.log(melding);

Variabler brukes til å referere til data slik at du kan bruke samme data flere ganger i programmet ditt.

Du kan med console.log() skrive ut både en string og en variabel:

let navn = "Mia";
console.log("Hei " + navn + "!");

Hvorfor bruke variabler:

Se for deg at du endrer navnet ditt på Facebook. Da må navnet ditt endres alle steder hvor det befinner seg: på profilsiden din, i vennelisten til vennene dine, på innlegg du har skrevet, på kommentarer du har skrevet etc. Uten variabler måtte Facebook manuelt funnet stedene navnet er skrevet og endret det, noe som er tungvint. Isteden kan man lage en navnvariabel som refereres i resten av programmet, og kan enkelt endres

Navn til variabler

Du gir variabler navn, og det bør være en logisk sammenheng med variabelnavnet og verdiene den har. Ellers fins det noen viktige navn-regler man må følge for å ikke få errorer i JavaScript:

1) Variabler kan bare inneholde bokstaver, tall og understreker. Så du kan gi navnene melding, melding_1 og melding_2

2) Første tegnet i variabelnavnet kan ikke være et tall. melding_1 fungerer, 1_melding fungerer ikke.

3) Du kan ikke bruke reserverte kodeord, slik som if fordi de allerede brukes av JavaScript til å gjøre visse ting.

4) Variabelnavn er case-sensitive som betyr at Message, MESSAGE og message kan bli brukt til tre forskjellige variabler. Men det så klart lurt å unngå like navn siden det kan forvirre.

5) Noen ganger trenger du mer enn et ord for å deklarere et variabelnavn. Da bruker man camelCase-konvensjon. Camel case bruker en stor bokstav for første bokstav for etterfølgende ord. For eksempel

let myAwesomeVariable

Generelt:

let navn = "Jens"
console.log(navn)

// Skal være beskrivende
// Kan ikke starte med et tall (1name)
// Kan ikke ha noe mellomrom eller bindestrek (-)
// Kan ikke være et reservert kodeord 
// Case-sensitive
// Bruk camelCase
Konstante variabler

I større applikasjoner er det ofte viktig at variabler forblir uendret under kjøringen av koden, for å forhindre bugs.

En konstant variabel er en variabel som ikke endrer sin verdi så lenge koden kjører. Vi bruker const-kodeordet for å lage en konstant variabel. Følgende viser hvordan lage to konstanter i JavaScript:

const FILE_SIZE_LIMIT = 2000
const MAX_SPEED = 300
MAX_SPEED = 200 //gir error

Som du ser bruker vi bare store bokstaver når vi gir navn til en konstant. Det er for å gjøre konstanter mer tydelige i koden.

Prøv selv å reassigne verdien til const-variablene ovenfor.

Programmeringsoppgaver om variabler

Usikker på hvordan du bør skrive og lagre din egen JavaScript-kode? Trykk på denne lenken for å lære hvordan du kobler en js-fil til en html-fil.

Oppgave 1: Enkel variabelbruk
Lag en variabel som inneholder strengen «Hello World!» og skriv den ut til konsollen.
Oppgave 2: Enkel variabelbruk
Skriv et program som definerer tre variabler: firstName, lastName og age. Gi dem verdier og skriv dem ut i konsollen.
Oppgave 3: Endre variabler
Lag en variabel favoriteColor med let. Gi den en verdi og skriv den ut. Endre så verdien av variabelen og skriv ut den nye verdien.
Oppgave 4: Bruk av const
Definer en konstant PI med verdien 3.14. Prøv å endre verdien (spoiler: det vil ikke fungere!). Hva skjer?
Oppgave 5: Gjør enkel matte med variabler
Lag to variabler, num1 og num2, og gjør noen enkle berekninger med dem. Skriv ut summen, differansen, produktet og kvotienten i konsollen.
Oppgave 6: Lag en personlig introduksjon
Lag et lite program som viser informasjon om deg selv i konsollen. Bruk let for verdier som kan endres (for eksempel alder) og const for verdier som ikke skal endres (for eksempel land). Kombiner alt i én tekst som skrives ut i konsollen.